Fläskfilé


Fläskfile Balsamico

1 fläskfilé, ca 500 g
Arla smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 ½ dl Kelda® matlagningsgrädde
1 msk balsamvinäger
I msk konc kycklingfond
2 tsk torkad oregano
½ tsk kinesisk soja
½ msk majsstärkelse

Gör så här

Skär köttet i 2-3 cm tjocka skivor. Salta och peppra och stek dem i smör i en stekpanna. Tillsätt grädde, vinäger fond, oregano och soja. Rör om och låt koka 3-5 min. Red ev av med majsstärkelse utrört i lite vatten. Servera med ris och grönsaker.


Campinjonsfilé

4 port

600 g fläskfilé
200 g färska champinjoner
½ gul lök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
smör
2 dl Arla Köket® lätt crème fraiche
½ msk vitvinsvinäger
1 tsk torkad dragon
½ dl hackad persilja

Gör så här

Skär köttet i skivor och svampen i klyftor. Skala och hacka löken. Salta, peppra och bryn köttet i smör i en stekpanna. Ta upp köttet och fräs svamp och lök i pannan. Blanda ner crème fraiche, vinäger och örter och koka upp. Lägg tillbaka köttet och koka under lock ca 5 min. Servera med pressad potatis och stekta tomater.

Fläskfilé med curry och banan

600 gram Fläskfile
10 stycken små färska champinjoner
1 röd paprika
1 orange paprika
1 gullök
2 bananer
4- 5 dl vispgrädde
2 dl god riven ost
curry

Gör så här :
Ställ ugnen på 200 grader
Koka riset enligt anvisningar på förpackning.
Grovhacka paprikorna , och  lök
Putsa fläskfilen och strimla den.
Bryn den tills den är ordentligt genomstekt.
Lägg sedan fläskfile-bitarna i en ugnsfast form, och lägg paprikabitar
samt lökbitar över detta. Klyfta champinjonerna och lägg dem över paprikan.
 
 Fläskfilé är bra att bjuda på i alla lägen men  Ja jag vet inte,finns så mycket gott.Tänkte bjuda på det den 11,för det är både gott och smidigt att tillaga.

I morgon ska jag träffa Miss A med dotter för att äta lite lunch på stan,det är himla mysigt att göra när man har en ledig dag.
Jobbar 2 dagar till sen är jag ledig i 11 hela dagar! Ska bli helt underbart ska jag säga er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0