Lasange på Lejons vis

Jag tar ju alltid av det jag har hemma o höftar lite.. Men så har fick jag till det i dag:

690 g köttfärs
1 gul lök
1 burk champinjoner
1 tsk Sambal oleak
1 msk tomatpure
1 burk krossade tomater
1 vitlöksklyfta
Lite salt, peppar, piffi allkrydda, oregano och paprikakrydda

Började med o steka färsen, hällde på löken o champinjonerna, kryddade o sen i med resten o lät puttra ca 5 min.

Ostsås:
8 skivor ost ( orkade inte riva)
7 dl mjölk
2 msk vetemjöl
1 liten klick smör
Salt o peppar

Smälte smöret, hällde på mjölet o vispade på o sen i med mjölken lite i taget så såsen inte blev för tunn utan tjocka till sig lite, rev ner osten o rörde ännu mer o saltade o pepprade, klart!

La lite sås i botten på en ungfast form, la ner 3-4 plattor, hällde över köttfärsen o toppade med sås, la sedan 4 lasangeplattor, o la sedan ett lager köttfärs o sås. Avslutade med ett lager lasangeplattor (4) o hällde på det sista av såsen!

La en bit folie ovanpå formen de första 20 min o tog bort de det sista minuterna så utan blir lite knapprig :)

Låt den stå 10-15 min innan servering..

Nu återstår bara att provsmaka! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0